Vier voorbeelden van inspirerende content

Niet alleen informatieve content scoort. In dit blog lees je hoe je met inspirerende content het nieuws haalt. Deze vier voorbeelden van inspirerende content helpen je op weg.

Informeren of inspireren

De ‘wetten van contentmarketing’ schrijven voor dat goede content ofwel informeert ofwel inspireert. Eerder schreef ik over content die informeert: deze content opinieert of deelt kwalitatieve of kwantitatieve informatie. In dit artikel lees je meer over de manier waarop inspirerende content zorgt voor aandacht in de media.

Essentieel bij deze vorm is dat de geproduceerde content werkelijk onderscheidend en aansprekend is. Dat jij naar een nieuw kantoor verhuist, lijkt misschien inspirerende content. Maar dat is het – sorry, geen sorry – alleen voor jou. Stel jezelf dan ook de vraag: zou ik als lezer van dit nieuws, dit nieuws doorvertellen aan mijn huisgenoot/partner/kind/huisdier/kamerplant/vrienden? Met andere woorden: is het doorvertelbaar?

Deze voorbeelden van doorvertelbare content zorgden voor aandacht in landelijke pers.

1: De Building Heroes gepimpte bouwkeet

Detacheerder in de bouw Building Heroes wil de bouwkeet een stapje verder helpen. Om aandacht voor deze boodschap te creëren, pakt het de bouwkeet vrij letterlijk aan: het bedrijf opende een zoektocht naar de meest matige bouwkeet en beloonde het bedrijf met de meest matige bouwkeet met een gepimpte bouwkeet. Onderstaand persbericht vertelt je meer, evenals het aansprekende item bij Beau van Erven Dorens.

Seebregts Timmerwerken winnaar ‘Meest matige bouwkeet van Nederland’

Building Heroes geeft bouwhelden een mooie en nieuwe bouwkeet

Building Heroes riep de bouw op te stemmen op Nederlands meest matige bouwkeet. Het bedrijf maakt nu de winnaar bekend: Seebregts Timmerwerken uit Hengelo heeft officieel Nederlands meest matige keet. De bemiddelaar en opleider van professionals in bouw, infra en vastgoed wil de bouwketen naar een hoger plan brengen en laat ook de bouwkeet zelf niet ongeroerd. Het bedrijf vervangt Nederlands meest matige bouwkeet met een schaftkeet die het aan luxe niets ontbreekt.

2: Brandfirm werkt op Bali

Jaarlijks trekt het Amsterdamse marketingbureau Brandfirm naar Bali, om daar de winterdip te ontvluchten. Is dat informatief? Nee, maar wel bijzonder inspirerend (en jaloersmakend). Vooral in februari, wanneer de winter op z’n hoogtepunt is, staan media vaak open om deze boodschap te delen. Het begin van het persbericht vind je hieronder. Dit leidde tot publiciteit in veel landelijke bladen – en ging in 2019 zelfs de grens over, met Franse publicaties.

Brandfirm laat werknemers drie maanden in Bali werken tegen winterdip

Werkvakantie van online marketingbureau zorgt voor werknemersgeluk

Volgens onderzoek zou een op de drie Nederlanders last hebben van een winterdip. Daarom werken de werknemers van online marketingbureau Brandfirm vanaf vandaag drie maanden in Bali. Dat draagt bij aan een goede sfeer, iets wat voor jonge werknemers veel impact heeft op hun werktevredenheid en prestaties.

3: Ongeveer elke PR-campagne van Pockies

Onderbroek-met-zakken-merk Pockies weet als geen ander wat de kracht van PR kan zijn. Niet gehinderd door een gebrek aan flauwe grappen en creativiteit, hebben de jonge ondernemers de volgende campagnes opgezet die stuk voor stuk de moeite waard zijn om je in te verdiepen:

-   De sekssymbool-campagne. Ondergoedmerk Pockies – bekend van de onderbroek met zakken – lanceert een campagne voor mannen die vooral níet voldoen aan het schoonheidsideaal. Lees meer bij Linda.nl;

-   Een onderbroek van €25.000. De jongens van Pockies hebben weer een mooie stunt bedacht. We weten het: de heren, die het nodig vonden om onderbroeken met zakken op de markt te brengen, zijn een beetje gek. Deze grap slaat alles. 'Dit is de duurste onderbroek ter wereld, geen grap.' Lees meer bij Quote.nl;

-   Slapend rijk worden in je boxershort. In een paar uur tijd kreeg de Facebookoproep van Pockies honderden reacties binnen. Niet gek: het onderbroekenmerk biedt mensen aan om 'slapend rijk te worden'. Het enige wat je hoeft te doen is in een boxershort op de bank te gaan liggen. Lees verder bij RTLnieuws.nl

4: Crowdfunding voor een nieuwe nier

KesselsKramer bedacht in 2014 een creatief plan: een crowdfunding campagne voor een nieuwe nier voor Razia Santoe. Dat is natuurlijk verboden, een nieuwe nier kopen. Maar hiermee wist KesselsKramer, dankzij de inzet van mevrouw Santoe, de aandacht te vestigen op het gebrek aan donoren. (Voor de nieuwe donorwet was het gebrek aan donoren schrijnend.)

Dit schreef het AD over Santoe: “Nierpatiënte Razia Santoe (38) is door middel van crowdfunding op zoek naar een donornier. Voor zover bekend is dat in Nederland nog niet eerder gebeurd, meldt de Volkskrant vandaag. Een professioneel reclamebureau maakte een strak reclamefilmpje en via haar website hoopt Santoe geld op te halen.”

Deze actie kwam niet alleen voorbij in talloze kranten en radioprogramma’s, maar zorgde ook voor aandacht op landelijke tv. Het interview bij Jeroen Pauw kijk je terug via deze link.

Tot slot

Creativiteit wordt beloond, zoveel is wel duidelijk. Wie een doorvertelbare campagne bedenkt, kan daarmee scoren in landelijke pers. Deze vier voorbeelden zijn slechts een greep uit de mogelijkheden die PR-campagnes bieden. Check de blog van Presscloud.co met regelmaat om meer van dit soort campagnes te vinden.