Vijf manieren om nieuws te maken

Wil je nieuws maken? Overweeg eens deze vijf vormen van nieuws. Deze blog biedt inspiratie om zelf aan de slag te gaan met PR en je thought leadership-positie te claimen.

Bedrijven kiezen er verstandig voor om thought leadership content te ontwikkelen, omdat het hen helpt op te vallen, hun waarde te vergroten, hen bestand maakt tegen fake-news, en ervoor zorgt dat ze bekend komen te staan als expert. Maar hoe maak je nieuws? Hieronder vind je vijf vormen van nieuws die content-makers, marketeers en ondernemers kunnen inspireren om zelf (met Presscloud uiteraard) aan de slag te gaan met PR.

1. Hard nieuws

‘Hard nieuws’ is een beproefd middel om nieuws mee te maken. Deze vorm van content heeft een groot voordeel: journalisten twijfelen niet snel aan feitelijkheden. Voorbeelden van hard nieuws zijn jaarcijfers, de aankondiging van nieuwe klanten, fusies & overnames of uitbreidingen naar het buitenland. Een voorbeeld hiervan is één van onze eigen gebruikers, Ricoh Workplace Technology Center, wiens naar hun eigen woorden "droge bericht" (wij gebruiken liever de term 'hard nieuws') gepubliceerd is op Emerce, Techzine, Dutch IT channel en IT Channel Pro. Klaarblijkelijk werkt hard nieuws goed.

2. Een PR-onderzoek

Een effectieve manier om nieuws te maken, is door een onderzoek te doen onder de doelgroep of ‘de gemiddelde Nederlander’. Door onderzoeken uit te voeren, kun je een continue nieuwsstroom creëren. Een onderzoek onder 1000 Nederlanders biedt inzicht in een heersend sentiment, terwijl een PR-onderzoek onder een niche-doelgroep, zoals IT'ers, specifieke kennis voortbrengt die geschikt is voor vakbladen.

3. Zacht nieuws (observaties en opinies)

Soms is een bepaalde visie zo baanbrekend of inspirerend dat deze ook nieuwswaardig is. Dit noemen we zacht nieuws. Zacht nieuws is geloofwaardig als je er zelf niet van profiteert. Het koppelen van een trend aan een oplossing voor een probleem kan een complete en nieuwswaardige boodschap opleveren. Bijvoorbeeld: "De klimaatdoelstellingen van het kabinet zijn nog niet ambitieus genoeg."

4. Reactief nieuws (de inhaker)

Door te reageren op ontwikkelingen in de maatschappij, politiek of het nieuws, kun je slim gebruik maken van het momentum. Dit wordt ook wel 'inhaken' genoemd. Je kunt het bijvoorbeeld met iets of iemand oneens zijn, de regering oproepen tot actie, of een bepaalde ontwikkeling toejuichen. Houd het nieuws in de gaten de komende weken: er gaan gegarandeerd inhakers komen in deze (oranje) sportzomer.

5. Praktische content

Een andere manier om nieuws te maken, is door jouw doelgroep te helpen met een bepaald probleem. Praktische berichten, tip-lijsten en how-to’s zijn relevant voor media. Voorbeelden zijn "Zeven tips van werkgevers om op te vallen op de arbeidsmarkt" of "Zo realiseer je een inclusief aannamebeleid". Deze content biedt directe waarde en wordt vaak gedeeld.

Ik hoop dat bovenstaande tips je op weg helpen met het vinden van content-kansen in jouw organisatie. Door gebruik te maken van hard nieuws, PR-onderzoek, zacht nieuws, reactief nieuws en praktische content, kun je zelf nieuws maken en je PR-strategie versterken. Iets meer hulp op maat nodig? Je kunt altijd gratis een demo inplannen. Dan ga je vol kennis de wondere PR-wereld in!