WijnSpijs: PR als tool voor business development

Ontdek hoe PR het salesproces van de WijnSpijs Academy versnelde

Rob Lagendijk is PR-manager en Business Developer bij de WijnSpijs Academy. Midden in de corona-crisis lanceerde WijnSpijs een nieuwe dienst: de WijnSpijs Academy. Dit is een videoplatform met culinaire wijn-cursussen. "De lancering via Presscloud resulteerde in 15.000 euro aan mediawaarde", aldus Lagendijk.

De inspanningen van Lagendijk en de PR-resultaten legden het bedrijf bepaald geen windeieren. In de afgelopen vier maanden namen meer dan 1000 mensen deel aan de culinaire wijncursussen en werden er meer dan 6000 flessen wijn thuisbezorgd. Daarnaast werden er partnerschaps gesloten met grote culinaire merken.

PR als tool voor business development

"De afgelopen tien jaar heb ik verschillende perslanceringen en PR-campagnes uitgerold voor start-ups, scale-ups, personen en voor eigen initiatieven. Onder de aandacht komen moet altijd een bepaald doel te dienen. Aandacht om de aandacht is geen doel. Hoe lekker die media-aandacht soms ook is", aldus Lagendijk.

"Groei in het algemeen en versnellen van processen zijn belangrijke peilers voor PR. Een van mijn doelen is altijd geweest om het business development proces te versnellen. PR leidt dan tot new business, investeringen of lucratieve samenwerkingen. Media-publicaties zorgen er onder andere voor dat je als business developer sneller aan tafel komt bij de juiste partijen en beslissingsbevoegden."

PR vóór Presscloud

"Het verzenden van persberichten en het activeren van journalisten was altijd een wat stroperig ondoorzichtig proces van mailen, bellen en herhalen. Veel journalisten veranderen snel van baan en perslijsten veranderen daardoor sneller dan het licht."

"Ook inzicht in openingsrate’s, onderwerpen en segmenten, een dynamische online perskit en up-to-date perslijsten ontbraken vaak. Voor ik met Presscloud werkte, bestond dit proces uit Excelsheets met perslijsten, e-mails die niet aankomen, geen inzichten in openingsrate’s en teveel met hagel schieten. Dat kon beter!"

USP’s en strategie

"In de eerste instantie was het de uitgebreide database van journalisten in Nederland en België die mij over de streep trokken om Presscloud te gebruiken. Daarnaast was het gemak waarmee gesegmenteerd kon worden op onderwerpen en het monitoren van openingsrate’s de USP’s die mij zeer aanspraken."

Hoe zag de PR-strategie van WijnSpijs eruit? "Om de relevantie en journalistieke waarde te verhogen, hebben we drie verschillende storylines ontwikkeld en deze naar verschillende segmenten gestuurd. Het segmenteren van de journalisten wordt door Presscloud erg makkelijk gemaakt. Met één druk op de knop kon ik mijn persberichten naar de segmenten: vrouw, entertainment, eten en drinken sturen."

Close die PR deal

"Voor start-ups en scale-ups weet ik zeker dat Presscloud hen gaat helpen met het genereren van media-aandacht. Maar voor PR geldt: één is geen. Als je er over denkt om PR in te zetten voor je business, denk dan na over een gedegen PR-strategie. Stuur minimaal elke drie maanden een persbericht uit."

Volgens Lagendijk gaat het erom dat je als bedrijf terechtkomt in de media-molen - het adresboekje van journalisten. "Dat is hard werken, volhouden en relevant blijven. Aan de hand van de mailadressen of telefoonnummers die in de database zichtbaar zijn, kun je direct beginnen met het na-mailen of na-bellen van de journalisten. Wat dat betreft is het net sales, er zijn verschillende contactmomenten nodig om de PR deal te ‘closen’."

Customer service

"Het laatste wat ik nog kwijt wil over de software is de customer service. Vind je een bug? Of werkt je video niet goed in je perskit? Je hoeft maar een belletje te geven en het team staat klaar om je te helpen. Ben je benieuwd hoe onze perskit er nu uit ziet? Klik hier om hem even te bekijken."

Exclusief voor Presscloud-members biedt WijnSpijs een unieke korting van €50 op de cursus Wijn en Spijs, combineren kun je leren. Check de site en gebruik de kortingscode: presscloud

Bereik

PR-waarde