7 tips voor persfoto’s bij een persbericht

Goede persfoto's bij je persbericht vergroten de kans dat het bericht door media wordt opgepakt. Leer in deze blog hoe je dit goed aanvliegt.

Mooie foto’s die goed passen bij je persbericht vergroten de kans dat het bericht door media wordt opgepakt. Naast een goed verhaal en timing kunnen goede foto’s de kans op publicatie aanzienlijk verhogen. Hier zijn zeven tips om ervoor te zorgen dat je foto’s van hoge kwaliteit zijn en goed bij je persbericht passen.

1. Hoeveel foto’s stuur je mee?

Er is geen vast aantal foto's dat je mee moet sturen met een persbericht. Twee tot drie foto's is prima, maar als je een sterke voorkeur hebt voor publicatie van één specifieke foto, kun je alleen die meesturen. Let op, dit kan je kansen op publicatie beperken. Voor langere verhalen is het handig om vier tot vijf foto’s mee te sturen, zodat de redactie een keuze kan maken. Dit vergroot je kans op publicatie.

2. Laat persfoto’s door een beroepsfotograaf maken

Hoewel je zelf prima foto’s kunt maken met een smartphone, is de kans groot dat een beroepsfotograaf betere foto’s maakt. Stockfoto’s, van bijvoorbeeld Pexels of Pixabay, zijn meestal geen goed idee, omdat ze weinig nieuwswaarde hebben en vaak niet goed bij je verhaal passen. Hoe beter de foto’s passen bij je verhaal, hoe groter de kans op publicatie.

Praktisch voorbeeld: Als je een nieuw product lanceert, laat dan een fotograaf specifieke foto's maken van het product in gebruik. Dit geeft een authentiek beeld en verhoogt de nieuwswaarde. Wij vernieuwen met Presscloud ook constant en zijn gestopt met het bijvoegen van stockfoto's aan onze blogs. In plaats daarvan zijn het nu speciaal gegenereerde afbeeldingen met een knipoog naar het onderwerp.

3. Lever goede kwaliteit persfoto’s bij je persbericht

Persfoto’s moeten van goede kwaliteit zijn. Voor gedrukte media moeten foto’s minimaal 300 pixels per inch zijn. Voor een foto van 30x20 cm betekent dit een resolutie van minimaal 3540x2360 pixels. Een goede foto in JPG-formaat van dit formaat kan variëren van 700 kb tot 7 MB, afhankelijk van compressie en inhoud.

4. Beste werkwijze voor het laten maken van persfoto’s

In het ideale geval gebruik je foto’s uit jullie beeldbank. Heb je deze niet, dan moeten de foto’s speciaal voor de persuiting worden gemaakt. Het inhuren van één fotograaf geeft je controle over de gemaakte foto’s. Schrijf een duidelijke fotografie briefing om de gewenste foto’s te krijgen.

5. De voorbereiding

Bereid je goed voor op de fotoshoot. Zorg ervoor dat alles er netjes uitziet, zoals bedrijfsvlaggen of de bedrijfstuin. Dit bespaart tijd en zorgt voor betere resultaten. Als je foto’s in de bedrijfstuin maakt, zorg dan dat deze er netjes uitziet en dat eventuele decoraties goed zichtbaar zijn.

6. Kies een goed moment uit

Kies een rustig moment voor je persuitingen. Foto’s kunnen vaak dagen eerder worden gemaakt. Kijk eventueel naar het weer voor betere foto’s.

7. Zorg dat je toestemming hebt om de foto’s te gebruiken

Zorg dat je toestemming hebt van de fotograaf en de mensen die herkenbaar op de foto staan. Vermeld altijd de bron van de foto. Controleer de gebruikscondities van de fotograaf.

Met deze zeven tips zorg je ervoor dat je persfoto’s van hoge kwaliteit zijn en goed bij je persbericht passen. Dit vergroot de kans dat je bericht wordt opgepakt door de media. Heb je hulp nodig bij het maken of selecteren van de juiste persfoto’s? Presscloud helpt je graag verder om je PR-strategie te optimaliseren. Stuur ons een mail op support@presscloud.ai of plan een gratis demo in