Embargo’s en exclusief nieuws: hoe werkt dat?

Twee trucs in het pitchen van nieuws: een bericht onder embargo aanbieden of het ergens exclusief pitchen. Die trucs hebben zin. Hier lees je er meer over.

Embargo

Een prachtig stuk jargon uit de communicatiewereld: een embargo. Een embargo is een afspraak tussen journalisten en PR-mensen over het moment waarop een bericht gepubliceerd mag worden. Let op: niet elk medium houdt zich meer aan embargo’s. Een embargo leg je niet op, het is een verzoek. Je hebt dan ook geen enkel recht als een journalist zich niet aan het embargo houdt.

Waarom dan toch een embargo communiceren? Zodat media de tijd krijgen om zich voor te bereiden op het nieuws. Deel je een bericht onder embargo tot de dinsdag 06.00, dan hebben media alle tijd om er een mooi item of verslag van te maken. Handig aan een embargo is ook dat nieuws actueler lijkt: blijkbaar ‘gebeurt’ het nieuws de dinsdag van het embargo.

Hoe werkt een embargo in de praktijk?

Doorgaans bel je een journalist, pitch je het nieuws en vertel je over het embargo. Het embargo geeft ook een goed alibi om telefonisch contact te zoeken: het nieuws verdient een precaire behandeling, mag niet uitlekken en wordt daarom allereerst telefonisch gepitcht.

Nadat je het nieuws hebt gedeeld, kan je nog een keer contact opnemen om te zien of er (voor het embargo vervalt) ruimte en aandacht is voor dit onderwerp.

Exclusief nieuws pitchen

Redacties strijden onderling voor nieuws. Sterker nog: programma’s op hetzelfde NPO-radiokanaal vechten onderling ook een concurrentiestrijd uit. Dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk: in een gezamenlijk huis (zender) is er nog steeds geen afstemming wie welk onderwerp mag behandelen.

Door een onderwerp ergens exclusief te pitchen, geef je een journalist een kans om de concurrentie te slim af te zijn. Hiermee wordt het relevanter om aandacht te besteden aan het bericht dat je deelt. Met andere woorden: de kans op een publicatie neemt hiermee toe. De kans dat ander media het bericht overnemen, neemt ietsje af. Nog steeds kopiëren journalisten berichten van andere media. Vergelijk je het exclusief pitchen met het uitsturen naar alle journalisten, dan is de ROI bij het tweede doorgaans ietsje hoger.

Hoe werkt exclusief pitchen in de praktijk?

Doorgaans bel je een journalist, pitch je het nieuws en vertel je dat je het bericht exclusief neerlegt bij dit medium. Omdat je denkt dat het echt bij dit medium past. Daarom zou je ook graag iets horen, ook als hij of zij niets met dit nieuws wil doen.

Nadat je het nieuws hebt gedeeld, kan je nog een keer contact opnemen om te zien of er ruimte en aandacht is voor dit onderwerp. Heeft de journalist het nieuws gebracht, dan mag je vervolgens het bericht naar alle andere media uitsturen.

Nieuws exclusief of onder embargo pitchen helpt om een bericht aantrekkelijker te maken voor journalisten. Content waarvan je betwijfelt of het nieuwswaardig genoeg is, kan je het beste exclusief bij een medium pitchen. Er valt een momentum (‘een beslissend ogenblik’) te creëren met een embargo: het maakt nieuws actueler. Gebruik deze PR-technieken in je voordeel!