How to: zo maak je ‘hard nieuws’

Wil je dat jouw merk bekender wordt? Dan is het maken van ‘hard nieuws’ een beproefd recept. Deze blog biedt inspiratie om zelf met deze PR-tactiek aan de slag te gaan.

Een effectieve PR-strategie omvat verschillende vormen van nieuws, wat we in deze blog ook al aankaartte. Één van deze vormen is hard nieuws, wat draait om het delen van objectieve en opmerkelijke feiten.

Hard nieuws is een beproefd middel om media-aandacht te genereren, daar het zich onderscheidt doordat het niet weerlegd kan worden en journalisten zelden twijfelen aan de feitelijkheden. In deze blog delen we enkele manieren om hard nieuws te maken, uiteraard met praktische voorbeelden van onze eigen Presscloud-gebruikers.

Buitenlands succes

Berichten over internationaal succes doen het altijd goed. 1KOMMA5° werd uitgeroepen tot Europese marktleider in de zonnepanelen branche en bracht dat natuurlijk vol gepaste trots naar buiten. Hard werken, hard nieuws.

Nieuwe klanten en partners

Het aankondigen van nieuwe klanten of partners is nieuwswaardig, vooral als het gaat om toonaangevende namen. Vooruit, één minder serieus voorbeeld: toen rapper Lil Kleine vorige week een nieuwe partner aankondigde, werd dat breed opgepakt door het AD, De Telegraaf, NU.nl, Shownieuws, Cosmopolitan, Flair, en Panorama. Of dat nu écht hard nieuws is, of iets te maken heeft met de 'komkommertijd' waar we vorige week een blog over schreven, dat is aan u.

Groeicijfers

Opmerkelijke groeicijfers zijn altijd het melden waard. Het horeca kassasysteem Mr. Winston groeide in 2023 met maar liefst 140%. Belangrijk onderdeel hiervan was investeren in sales en marketing, na jaren gefocust te hebben op het product uitwerken, versterken en organisch groeien. Deze groei communiceerden ze natuurlijk vol trots in dit persbericht, waarin ze tevens ook een investering communiceerden. Een mooi bruggetje naar de volgende vorm van hard nieuws: funding.

Funding

Berichten over funding zijn populair, vooral bij startups. Om een funding-bericht nieuwswaardig te maken, zijn de volgende zaken belangrijk:

• Het bedrag van de financiering
  • Bekende investeerders, inclusief hun quotes
  • Het doel van de financiering, zoals opschalen naar een nieuw land
Zo bracht 10x.team onlangs uit via dit persbericht dat ze €1 miljoen hadden opgehaald in een seed funding ronde voor een versnelling van hun groei. Belangrijke (angel) investeerders waren onder andere een consortium van oprichters en (voormalige) bestuurders van Adyen, Euro-Rijn, Brand New Day, Ohpen, Narwhal Investments en Valtech. Dit alles stond in de inleiding van het persbericht, waarmee 10x.team zich keurig aan de regels in bovenstaande bullet points gehouden heeft.

Fusies en overnames

Fusies en overnames zijn vaak nieuwswaardig en stralen kracht uit. Één van onze eigen gebruikers, Ricoh Workplace Technology Center, werd positief verrast toen naar hun eigen woorden "droge bericht" over hun overname van DTD ICT (wij gebruiken liever de term 'hard nieuws') gepubliceerd werd op onder andere EmerceTechzineDutch IT channel en IT Channel Pro

Nieuwe collega’s

De komst van nieuwe collega’s is ook het vermelden waard, vooral in media die over specifieke industrieën berichten. Zo kondigde Presscloud-gebruiker David Geens middels dit persbericht aan dat hij de nieuwe CEO van Proudly zou worden. Een goede manier om dit harde nieuws te communiceren, waardoor ondernemers, maar ook lezers in de techwereld op de hoogte worden gesteld. Een ander continu voorbeeld is de personalia-rubriek in het FD, waarbij er steevast over nieuwe collega's geschreven wordt.

Hard nieuws biedt een uitstekende kans om op te vallen in de media. Door objectieve en opmerkelijke feiten te delen, vergroot je de kans op publicatie. Of het nu gaat om buitenlands succes, nieuwe klanten, groeicijfers, funding, fusies of nieuwe collega’s, elk van deze vormen kan jouw PR-strategie versterken. Benieuwd of jouw content nieuwswaardig is? Lees dan onze blog ‘Checklist: is dit nieuws?’ en start met het creëren van hard nieuws dat opvalt!